Dag 5 – Internet och Chaite

Klockan var ställd på sju då vi var bjudna på frukost hos Juliana, en av Olles släktingar. Det där med släkt skiljer sig en aning från hur vi oftast har det där hemma. För två generationer sedan var det fortfarande vanligt att ha flera fruar, vilket leder till att släkten är stor och att det inte alltid är så lätt att förklara leden.

Frukosten bestod av hemmagjort chaite och omelett med chili. Efter den fick Hannes ett bad upphällt från en av småsystrarna, mycket uppskattat. Mätta åkte vi till ett kulturcenter och hängde runt ( kommer bli fler besök där framöver) sedan vidare på stan för att låta Hannes vila i soffan på ett café med wi-fi så vi fick koppla upp oss lite.

_DSC3855

Resten av dagen har vi tagit det lugnt hemma. Hannes har typ alltid sällskap av något grannbarn eller vår tjej Sweety som hjälper till med städ och mat. Jag lärde mig laga Ugali idag vilket är en majsgegga som äts med händerna till köttgryta.
På kvällen åkte vi med Stanley en sväng till stan och mötte upp Olle, Antony ( en gammal tränare till Martin som råkar vara här samtidigt) och ytterligare en släkting;). Vattenpipa och grillspett tillsammans med en storbilds-tv i bakgrunden spelandes musikvideor från Östafrika. Hannes körde lite dansmoves och kissade ner sig på dansgolvet:)

_DSC3856

_DSC3864

_DSC3861

Imorgon väntar besök ut på landsbygden till ett sjukhus som Olles pappa lät bygga upp som nu tyvärr står förfallet.

Dag 6- Besök i Masailand igen

Efter frukosten tog jag med Sweety så hon kunde visa mig lite vad frukt och grönt kostar i stånden längs med vägarna. Vi äter inget frukt och grönt som inte är tillagat eller vi själva sköljt av hemma, på grund av den höga risken att åka på magbakterier. Vi lär oss steg för steg de oskrivna reglerna och hur saker och ting fungerar. Att få koll på det riktiga priserna är en av dem.

Idag hoppade vi återigen in i the big six för att ta oss ut i Masailand. Denna gången till det sjukhus som Olles pappa lät uppföra när han fortfarande levde. Tyvärr han det inte bli klart och nu har det förfallit. Hannes hängde på ett gäng getter och en ko som leddes runt för bete av en yngre kille. Finns dock fortfarande chans att få det i rullning igen.

_DSC3886

_DSC3916

_DSC3929

På vägen tillbaka stannade vi till och några ord växlades mellan Olle, Stanley och några som höll på att bygga hus. -”sonen är tillbaka” var meddelandet som de uttryckte och verkade inge hopp i dem. Det visade sig att de hade varit med och bygga det som skulle komma att bli ett sjukhus.

Som sagts tidigare tar saker sin tid här och det gäller att vara öppen för förändringar. (Linnea) Jag älskar inte delen med sen lunch eller ingen alls då mitt blodsocker sjunker i botten. Idag blev det grillad kyckling och banan på vägen hem sisådär vid tretiden. Väl tillbaka skjutsade Stanley mig till en Lodge i närheten där jag simmade i poolen, drack kaffe och läste en bok. Fick mig även den första varmduschen, onekligen skönt. Nu ligger Hannes bredvid mig och sover medan Martin och Co är ute och käkar.

_DSC3933

Dag 7- poolhäng och avsked

Solen stekte på bra under frukosten. Jag (Linnea) och Hannes tog en taxi till ett av det finaste hotellen i Arusha för lite poolhäng. Svårslaget att se glädjen när han fick komma i vattnet. Här spenderade vi större delen av dagen och jag en stund extra på toaletten då jag tog en färsk sallad till lunch (tänkte det skulle vara ok på hotellet). Martin och Co anslöt till oss efter ett par timmar och Hannes lekte loss järnet med pappa i poolen.

_DSC3965

Jag (Martin), Olle och Antony hade varit iväg och kollat på några olika ställen där det skall renoveras och framtida projekt planeras. Senare på eftermiddagen tog vi farväl av Olle som flyger hem till Sverige senare ikväll.