Dag 37-40  Nungwi och Kendwa beach

Vi bodde i ett stort fint hus med egen pool under vår vistelse på den norra delen av Zanzibar. Den här delen av ön är mer turistigt än den södra delen men samtidigt inte överbelamrad. Nu var vårt gäng utökat med Elisabet och vi har haft det ohyggligt bra tillsammans.

Frukost hemma i vårt hus=)

Hannes vilar överallt men hängmattan är absolut en av favoriterna. Huset låg ca fem minuters gångväg ifrån stranden i Nungwi och för att komma dit gick vi igenom en mindre by. Att varje dag passera förbi lokalbefolkningens boenden blev en skön kontrast från hotellen på beachen. Den första dagen gick en kompis till han som vi hyrde huset av med oss på en liten vandring genom byn, förbi området där de tillverkar Dhowbåtar för hand (tom spikarna görs av en smed lite längre in på ön) för att sedan ta hos till en naturlig lagun där de hjälper sköldpaddor att överleva. För åt de och gjorde smycken av sköldpaddor på Zanzibar men det är strikt förbjudet idag. Detta stället initierades av några fiskare för många år sedan och idag räddas många sköldpaddor på grund av deras fina arbete.

_DSC5148

_DSC5194

Hälsat på de små sköldpaddorna

_DSC5175

Resterande dagar utforskade vi de kritvita stränderna, badade i det turkosa vattnet, åt god färsk fisk (i alla fall jag och Hannes) och flamsade runt i vanlig ordning som det blir när vi tre är tillsammans.

_DSC5302

_DSC5269

_DSC5230

_DSC5320

Hannes och Martin stötte på en ko på stranden.

_DSC5094

_DSC5091

De hittade också ett gäng killar som körde trummor i ett halvfärdigt hus i byn. Martin tog med hannes in och de visade sig sedan var en övningssession inför ett stundande bröllop.

Hannes hittar nya vänner vart vi än går…

Här kollar han in en dansshow med tillhörande trummor, mycket uppskattat.

Det här är en av mina favoritbilder som Martin tog på mig när jag gick en sväng med Hannes sovande i mina armar. Det är lågvatten och jag möter här en kvinna som precis samlat in sjögräs för at tillverka en speciell tvål.

_DSC5195

På söndagen sa vi hejdå till Nungwi för att åka tillbaka till Stone Town igen. Vi sov över till måndagen och hann med en go middag med en av våra nya vänner och frukost dagen efter på vårt favorithak. Direkt efter frukost tog vi en taxi till Paje för nya äventyr.