Dag 24- Stone Town, Zanzibar

Sov som krattor hela bunten på grund av värmen. Gick upp på takterrassen och fick i oss lite frukost för att sedan ta oss ner mot stranden. Slog mig att vägarna är gjorda av asfalt här. Skönt som omväxling.

_DSC4618

_DSC4572

_DSC4558

Efter Hannes tupplur mötte vi upp Sela en av capoeirakillarna och även god vän till Abdoul ( en kille från Zanzibar som nu bor i Sverige och tränar capoeira med oss, han hjälper oss massor med kontakter etc) Vi tog en rejäl promenad genom stadens smala gränder, vilket direkt fick mig att tänka på Rom och den mäktiga känsla som jag tycker infinner sig genom att vandra mitt i bland gamla historiska byggnader och gator. 95% av befolkningen här är muslimer och kulturen är en härlig mix av araber, indier etc. Solen stekte på riktigt ordentligt, lite så svimkänsla infann sig. Vi stannade för lunch på ett lokalt ställe och fick sen bege oss till hotellet för lite vila innan kvällens capoeiraklass.

_DSC4583

_DSC4585

_DSC4594

_DSC4628

_DSC4632

_DSC4640

_DSC4643

_DSC4649

Jag var med och körde en stund för att sedan ta Hannes så Martin kunde leda dem igenom lite sköna grundtekniker med avsluta Roda. Det finns jobbigare ställen att träna på än i solnedgången är på Zanzibar.

Dag- 25 Vilodag

Idag var det söndag. Vi startade dagen med att gå till vårt redan införskaffade favvorithak för en god kaffe där vi träffade på ett gäng trevliga amerikanare som visade sig på och jobba på ön. Verkar som att många blir förälskade i ön efter ett besök här och vissa hittar sätt att bli kvar. Nästa stop var stranden och Hannes somnade direkt och vi låg sedan en lång stund i skuggan.

_DSC4604

Efter lunch var det dags för ytterligare lite gott kaffe och till Hannes förtjusning, färsk mangojuice och pannkakor.

Idag så hade jag möte med Fahad som leder gruppen i Zanzibar. Vi åkte ut till hans hus utanför Stone Town där han visade mig runt och har byggt en träningsplats intill huset. Där tränar han de som önskar lära sig Capoeira i byn med omnejd. Efter ett kort möte där vi pratade om gruppens historia så var det dags att möta dem som tränar här. Efter att en av deras äldre elever höll stretching så tog jag vid och körde ett pass. Det blev väldigt lyckat och jag tror att närliggande byar kunde höra dem när de gungandes sjöng så det skakade i palmerna.

Under tiden jag höll pass så stannade Linnea och Hannes i stan och gick till stranden. Efter en stund så fylldes stranden av ett myller av människor i solnedgången. De tog även en tur till den lokala matmarknaden där de fann en kompis till hannes och mötte litte av capoeirakillarna från stan, imponerade på dem med när han visade sina tricks.

Dag 26- måndag

Dagen såg ungefär ut som den ovan med undantag för att vi checkade ut på morgonen och begav oss vidare mot östkusten efter dagens capoeirapass.

Vi fick hjälp av vår vän Abdoul från Sverige med en kontakt som kunde ta oss dit på kvällen. Han hade spenderat många år i USA, New Jersey, därav gick han vid namnet Jersey. Under resan så diskuterades mycket olika ämnen men ett återkommande är korruptionen i landet. Han förklarade att nuvarande President sitter för närvarande kvar, trots att ett annat parti vann senate valet. Tydligen så räcker det att han tyckte att det inte blev ett korrekt val för att kalla på nyval. -”they are the ones with the guns, you know”.