Dag 15- frukost i bergen

Starten på dagen var magisk. Som planerat gick vi upp och packade ner frukosten i ryggsäcken för att sen börja vandra mot bergen. Vi hade bara ett mål och det var upp och finna en plats med utsikt för att äta vår frukost tillsammans. Efter en god vandring så kom vi till en brant som var allt för lerig och hal för att ta sig upp för. När en av de som bor där inte kom upp för egen maskin och vi hade Hannes på ryggen så beslöt vi efter att ha sett oss omkring att ta en liten väg upp mot ett hus och fråga om vi fick sitta där eller om det fanns en väg runt. Väl uppe vid huset blev vi välkomnade av en Maasaifamilj som glatt bjöd oss att sitta på deras gräsmatta och äta vår frukost. Det var en stor och härlig familj som nog var lila nyfikna som vi var. De visade oss runt på den lilla platån som deras gård stod på, där deras ko med kalvfanns. Stolt visade en av sönerna sina härdade händer. -” Jag kämpar för att bjuda kon på det bästa betet så hon bjuder oss på den finaste mjölken. Vi pratade om allt mellan himmel och jord. En berikande upplevelse var när vi fick gå in i deras Bomma (traditionell maasaihydda) där deras mor bodde. När man kom in i förmaket var det en liten plats där man traditionellt väntar tills modern bjuder in. Han förklarade hur de traditionellt bor och hur det går till på deras gård. Nu var det dags att ta sig ner igen, fyllda av energi från upplevelsen och uppfyllda av det härliga mottagandet. Tacksamma.

Dagen fortsatte sedan med en varm tur till stadens konstmarknad. Med Hannes sovandes i famnen shoppade Linnea loss bland kvinnornas pärlkreationer. Efter en timme på marknaden var energin slut. Vi drog till närmsta matställe för lite kyckling och grillad banan. Du äts allt med händerna och på en av bilderna nedan ser du vart händerna tvättas både före och efter måltiden.

Eftermiddagens träning för ungdomarna uteblev på grund av regnet. Fast en tapper kille kom och fick sig en lektion med Linnea under träden.

Dag 16- Födelsedag och safariplanering

Nu sitter jag nöjd i soffan utanför huset och funderar på vilka saker som ska med imorgon. Vi bestämde oss idag för att åka iväg två nätter till ett av världsarven, Ngorogoro crater. Ska tydligen vara otroligt vackert.

Dagen i ära så vaknade jag upp med de två bästa och njöt sedan av en färsk frukost i morgonsolen. Nu snackar vi god mango och avokado på nybakt chapati. Lägg till kaffe och omelett på det.

Efter det tog Martin mig till ett spa där jag fick tretimmars ompyssling. Hannes sov en stund i trädgården utanför och härjade sedan runt i gårdsrestaurangen tills jag var klar. Resten av dagen har vi bara varit, badat i en balja, hållt spontan capoeiraträning i trädgården och nu är det dags för middag och lite förberedelser för morgondagen. Hannes har redan däckat.

Några bilder från grannen där vi på morgonen fick handlat lite tilltugg till frukosten.

Alltid bra att se till att bilen är i toppskick dagen innan safariresa.